چرا زمین به دور خورشید می چرخد؟
متن دلخواه شما
دو شنبه 10 تير 1392 ساعت 13:57 | بازدید : 2441 | نوشته ‌شده به دست مهران | ( نظرات )

نخست ببینیم چه عاملی کره ی زمین و تمام سیاره های دیگر منظومه ی شمسی را به حرکت در می آورد. بنا به نظریه ای که درباره ی منشا منظومه ی شمسی ارائه شده است، در حدود 5 میلیارد سال قبل، غبار ابر مانند عظیمی تشکیل شد و به چرخش در آمد. غبار مورد بحث سپس پهن شد و به صورت یک بشقاب یا صفحه ی عظیم در آمد و نقطه ی داغ مرکزی آن هم به «خورشید» مبدل گردید. قسمت های بیرونی غبار مزبور توانستند به صورت جسم های چرخنده ای از یکدیگر جدا شوند و بعد از فشرده شدن، به شکل سیاره ها در آمدند. از این جاست که سیاره های کنونی (از جمله کره ی زمین خودمان) همچنان و دائما در حال حرکت هستند.

راستی چرا کره ی زمین و بقیه ی سیاره های منظومه ی شمسی به اعماق کائنات بیکران نگریختند؟ (خب معلومه چون خورشید تنها می موند)

جدا از شوخی:

جواب این است: وجود «جاذبه» یا نیروی کشش عظیم و سرسام آور خورشید بود که مانع این کار شد. بنا بر قانون حرکت نیوتون، هر جسم متحرکی به حرکت خود در خط مستقیم ادامه خواهد داد مگر این که نیرویی خارجی مانع از حرکتش شود. به این ترتیب، یک سیاره ی متحرک به گریختن از مدار خورشید در یک خط مستقیم کشیده می شود.

آن نیروی خارجی که جلوی گریختن سیاره را می گیرد و آن را در مدار خود نگه می دارد، «جاذبه ی خورشید» است. سیاره در مدار خود با سرعتی حرکت می کند که به فاصله اش از خورشید بستگی دارد. در صورتی که سیاره به خورشید نزدیکتر باشد، سریعتر حرکت می کند و چنانچه دورتر باشد، حرکتش آهسته تر خواهد بود. کره ی زمین با سرعتی معادل 30 کیلومتر در ثانیه (هنگامی که مدارش به خورشید نزدیک تر است) و با سرعتی معادل 29 کیلومتر در ثانیه (هنگامی که فاصله ی مدارش از خورشید به بیشترین حد می رسد) به دور خورشید می چرخد.

سیاره در مدار خود (هنگامی که از همیشه به خورشید نزدیکتر باشد) با نیرویی به سوی خورشید کشیده می شود که از نیروی وارده بر سیاره ای که در فاصله ی دورتری از خورشید حرکت می کند، به مراتب بیشتر است.

سیاره ی مریخ با سرعت متوسط 48 کیلومتر در ثانیه، و سیاره ی پلوتو با سرعت 4.5 کیلومتر در ثانیه به دور خورشید می چرخند.

شما می توانید این مطلب را توسط 10 عدد QR-code در موبایل خود داشته باشید.

توجه: ابتدا QR-code اول را اسکن کرده و پس از خواندن کامل آن QR-code دوم را اسکن کنید و به همین روال ادامه دهید تا تمام مطلب را بخوانید.

QR-code اول

QR-code دوم

QR-code سوم

QR-code چهارم

QR-code پنجم

QR-code ششم

QR-code هفتم

QR-code هشتم

QR-code نهم

QR-code دهم

 





:: موضوعات مرتبط: فضا , سیارات , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب